Thursday, September 30, 2010

apabila kita berkasih sayang,,

wah, hebat tajuk ni... sapa kita tu ye?
hmm,, kasih sayang ni mmg fitrah manusia kan? semua manusia perlukan kasih sayang. mcam remaja sekarang cakap la," kami ingin mencintai dan dicintai"

tapi sedarkah mereka kata-kata ini disalah ertikan dengan cinta dan kasih sayang yang tidak dibenarkan.. sebenarnya kasih sayang adalah makanan asasi setiap makhluk di muka bumi. kasih sayang tidak terbatas dalam lingkungan manusia sahaja , tapi lebih meluas daripada itu.Rasulullah adalah contoh manusia yang paling banyak melimpahkan kasih sayang seperti sabda baginda;
" perumpamaan kaum mukmin dalam kasih sayang mereka ibarat satu tubuh yang apabila satu anggotanya menderita, maka seluruh tubuh akan turut menderita sama ada tidak boleh tidur ataupun kerana panas"(riwayat muslim)

dalam hadis yang lain lagi menyatakan janji Allah kepada orang yang berkasih sayang"sesungguhnya Allah menyayangi hamba-hambaNya yang erkasih sayang"(riwayat bukhari)

namun, jangan sesekali kita salah ertikan maksud kasih sayang yang telah Allah tetapkan.. kasih sayang akhirnya menjerat manusia hari ini ke neraka.. maka rugilah bagi yang menyalah ertikan erti kasih sayang..

suburkanlah kasih sayang yang mahmudah dalam diri kita. kasih sayang hamba kepada Allah, kasih sayang anak kepada ibu bapa, kasih sayang sesama saudara mara, kasih sayang sesama muslim(bukan couple ye!!)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...