Monday, September 6, 2010

renung2kan dan selamat beramal


Al-Quran sebagai petunjuk disepanjang perjalanan sebagai seorang insan muslim.. dalam keadaan sedar dan tidak, didalamnya terkandung perbagai hikmat yang diceritakan oleh Allah sebagai petunjuk kepada manusia yang mengambil pengajaran. Alhamdulillah, hari ini marilah kita sama-sama merenung sebuah surah yang terkandung dalam Al-quran. moga2 kita tergolong dalam kalangan orang yang mengambil pelajaran..

secara keseluruhannya, surah ini menceritakan tentang kisah nabi Musa AS.kisah bermula dari bagaimana musa dilahirkan, kekejaman firaun , dan segalanya yang berlaku agar manusia mengambil pengajaran daripadanya..
"Kami membacakan kepadamu sebahagian dari kisah musa dan firaun dengan sebenarnya untuk orang-orang yang beriman." 28:3

dalam ayat2 yang seterusnya Allah menceritakan lagi bagaimana ketika lahirnya musa ke dunia dalam keadaan firaun memerintahkan agar dibunuh semua bayi lelaki yang kononnya bakal menjatuhkannya nanti..maka lahirlah musa, ibunya resah dan bimbang. lalu Allah berfirman:
" dan Kami ilhamkan kepada ibu musa,"susuilah dia(musa)dan apabila engkau khuatir terhadapnya maka hanyutkanlah dia ke sungai nil. Dan janganlah engkau takut dan jangan pula bersedih hati, sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu dan menjadikannya salah seorang rasul."28:7

setelah bertawakkal kepada Allah, ibu musa dengan keyakinan yang mantap pada Allah menghanyutkan musa ke sungai nil. janji Allah adalah benar, lalu musa dijaga oleh Allah dan diselamatkan oleh isteri firaun sendiri..maka, membesarlah seorang nabi yang bakal menyeru ummat manusia ke arah kebenaran.
"dan sesungguhnya Kami telah mengutuskan musa dengan membawa ayat2 Kami dan keterangan yang nyata."40:23

kekejaman firaun dan kesombongannya serta keingkarannya terhadap perintah Allah menjadikanya golongan yang diazab oleh Allah. apabila Allah mengutuskan nabi musa sebagai penyeru, firaun berkata yang musa adalah penyihir.. lalu rasakanlah azab yang pedih dari Allah.
" masuklah firaun dan pengikutnya kedalam azab yang amat keras!"40:46.

lihatlah bagaimana kesombongan dan keangkuhan yang akhirnya membawa kepada azab yang amat pedih.. matinya ditengelamkan oleh laut merah yang terbelah dengan kuasa Allah..

"Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. setelah berhijrah ke Madinah melihat orang-orang Yahudi berpuasa pada 10 Muharram. Rasulullah s.a.w. bertanya kepada mereka: “Hari apakah ini yang kamu berpuasa padanya?” Mereka menjawab: “Ini adalah hari yang agung. Hari ini Allah menyelamatkan Musa dan kaumnya. Hari ini juga Allah menenggelamkan Firaun dan kaumnya. Musa berpuasa pada hari ini sebagai syukur kepada Allah. Lalu kami turut juga berpuasa.” Rasulullah s.a.w. bersabda: “Kami lebih layak mengikuti Musa dari kamu.” Lalu Rasulullah s.a.w. berpuasa pada hari itu dan menyuruh orang Islam yang lain juga berpuasa."

P/s: wahai manusia yang punyai akal fikiran dan iman dihati, tutupi mata zahir dan bukalah mata hati, merenung kembali isi AlQuran agar kita endapat petunjuk darinya. moga kita tergolong dalam golongan Orang yang bertakwa// aminnn...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...