Tuesday, September 28, 2010

"kejap lagi lah..."

huhu,, macam pernah dengar ya? tapi dimana??

hehehe,, ucapan yang menjadi kebiasaan anak muda hari, bila disuruh dan diminta berbuat sesuatu.. macam dah jadi jawapan wajib je kan? tapi apakan daya, kita harus cari jalan keluar agar tak terus memberi jawapan sedemikian.. walaupun pepatah bi ada sebut, better late than never. tak semestinya kita kena sentiasa lambat kan?or, idiom, tomorrow never die, jd tak semestinya kita kena tangguh sampai esok keje kita..kalu orang betul-betul faham istilah ni,, dia akan buat kerja tu terus kan?

tapi walaubagaimanapun, kalu tak faham bahasa orang putih, kita hayati peribahasa melayu kita, siapa cepat dia dapat... ha,, terang lagi bersuluh kan,, kita lebih baik buat jgn bertangguh dan bersungguh-sungguh... pepatah arab pun ada sebut,(hehe, x brapa ingat, yang blajar masa f.5),, macam ni lah lebih kurang, "burung yang keluar awal pasti akan dapat dulu" lebih kurang la maksud dia..
ape yang boleh tgk sekarang macam ni la, kalau kita ni lambat, akhirnya kita sendiri akan rugi.. contohnya, bila kita sekarang bertangguh nak buat ibadah,akhirnya kalu dah tak sempat, tak ada la bekalan kita kat akhirat nanti.. bukan apa, kita ni manusia, tak tahu bila ajal kita,, sebab tu la Rasulullah bersabda," berkerjalah kamu ibarat kamu akan hidup seribu tahun lagi dan beribadahlah kamu seperti kamu akn mati sebentar lagi"

Islam cukup indah, ajar penganutnya buat kerja semampu mgkin dan jgn sesekali menangguhkan kerja.. hebat kan,so, sama-samalah kita berubah kearah yang lebih baik.. hari ini lebih baik dari semalam,dan esok lebih baik dari hari ni.. ayuh ummah,, selamat beramal..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...