Wednesday, November 30, 2011

model sistem ekonomi islam dan kewangan negara islam berdasarkan konteks malaysia bahagian 2

kita beralih kepada model Yusofonomic. dalam model yusoufonomic, isu-isu ekonomi baginda antara lain ialah,
1)keselamatan bekalan negara atau food security
2)sistem resources preservation dan value added
3)pelan ekonomi jangka panjang
4)pelan ekonomi menghadapi perubahan cuaca
5)negara berkebajikan
6)kemakmuran serantau
7)penjimatan sumber
8)produktiviti
9)keadilan pemerintah
10)pemilihan berdasarkan kelayakan atau merit untuk penjawat penting awam
11)kehidupan rural atau urban
12)sistem kewangan yang mantap

dan lain-lain polisi yang dianjurkan dari kisah berkerajaan yusuf. sayangnya, kekangan masa tidak mengizinkan saya memperincikan setiap satu darinya.

dalam model governance nabi sulaiman, antara perkara utama ialah:

1)penguasaan teknologi canggih
2)kemahiran pelbagai bahasa
3)sistem risikan makumat
4)kepentingan knowledge base society
5)kepimpinan
6)masyarakat berdisiplin sebagai asas tamadun

juga ruang yang terbatas ini tidak membolehkan saya melebarkan perbincangan ke atas setiap satu darinya.

sekarang saya beralih kepada maqasid ekonomi islam, secara terpilih.

pertama, kesaksamaan ekonomi dan pengagihan kekayaan yang seimbang.
satu dari aspek DEB ialah menyusun semula kekayaan ekonomi mengikut kaum. malangnya, dalam penekanan memperbaiki kedudukan ekonomi orang melayu dan bumiputra, yang dipanggil affirmative policy, kita sampai kepada tahap to discriminate. 
orang cina dan india yang juga miskin dinafikan economic rights tertentu.sebenarnya dipandang dari semua sudut prinsip ekonomi islam , polisi dan amalan seperti itu adalahsalah dan terlarang.
tidak salah memberi rangsangan, pelindungan dan peluang ekonomi kepada kaum melayu dan bumiputra tetapi pada masa yang sama, golongan tertinggal dari semua kaum lain itu wajib dibantu oleh negara.
islam tidak mengenal rujukan ekonomi mengikut batas kaum seperti itu,sepanjang Al-Quran berbicara tentang fakir/hard core poor dan miskin/poor, Al-Quran tidak merujuk pada aqidah mereka, apatah lagi keturunan dan bangsa mereka.
polisi itu, dalam pengalaman malaysia sendiri, ternyata berkesan negatif. dari satu segi, kedudukan orang melayu sendiri tidak berubah seperti diharapkan. masa yang sama, luka dan kesan sosial di hati kaum lain amat parah. Hindraf dilihat sebagai satu letusan fenomena, satu contoh tindak balas dari perasaan tidak puas hati atas status ekonomi dalam konteks dua dasar yang berbeza untuk masyarakat miskin itu.
rasa tidak puas hati, geram, iri dan cemburu kaum adalah merbahaya bagi keseluruhan kehidupan ekonomi dan politik negara kita.
dalam kes penafian kemudahan bantuan pendidikan yang setara antara kaum, juga membawa kepada pembaziran sumber manusia yang mengakibatkan transformasi ekonomi yang lebih pantas terhalang.
islam membawa dasar 'kekayaan itu jangan hanya beredar dalam kelas dan kelompok tertentu masyarakat' . ia adalah dilaang seperti dalam firman Allah, 59:7

"apa saja harta rampasan yang diberikan Allah kepada RasulNya yang berasal dari penduduk maka ianya adalah untuk Allah, Rasul, kerabat Rasul, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang dalam perjalanan supaya harta itu jangan hanya beredar di antara orang-orang kaya saja di antara kamu. apa yang diberikan rasul kepdamu maka terimalah dia. dan pa saja yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah dan bertakwalah kepada Allah. sesungguhnya Allah sangat keras hukumannya."

larangan ini bukan hanya dlam batas kaum. ia juga dilihat dalam konteks wilayah. tidak dibolehkan ketidaksamaan antara wilayah, samaada sebab politik atau lainnya.
pada hari ini, keseimbangan dalam pelbagai indikator sosial dan ekonomi, wujud antara pelbagai wilayah dalam negara kita. sabah sarawak atau negeri-negeri timur, banyak ketinggalan wakhal negeri-negeri ini sebenarnya amatlah kaya.ketinggalan berbanding negeri-negeri malaysia barat mahupun antara kelas dalam negeri masing-masing.
kelantan secara latar belakang sejarah dan design politik adalah contoh lain dari segi ketidaksamaan wilayah.hingga hari ini, hak royalti kelantan dihalang. pendaratan gas dan petroleum kelantan juga dialih secara sengaja ke negeri lain. terbaru, ialah pendaratan gas dari Malay Basin dalam perairan kelantan seratus peratus dialih ke terengganu yang jaraknya lebih jauh dan kosnya lebih tinggi , untuk memuaskan hati designer politik ini terus menerus.
ia mengakibatkan peluang kerja, peluang niaga , kesan berganda ekonomi , peningkatan kemudahan prasarana dan pelbagai manfaat ekonomi yang lain dari pelaburan RM 15b itu,
pendiskriminasian itu juga boleh dilihat dalam kes peruntukan dana bekalan air. ketika negeri lain seperti johor, dan dahulunya selangor(sekarang tidak lagi) diberikan kemudahan grant berbillion ringgit sejak awal, kelantan hanya diberikan kemudahan pinjaman sejumlah RM600 juta, meliputi perbelanjaan pembinaan loji rawatan, pengantian paip usang dan lain-lain baru hanya beberapa tahun ini dn itu pun dalam bentuk pinjaman berbunga berbanding grant bagi negeri yang telah sedia maju.

PENGLIBATAN KELUARGA PEMIMPIN DALAM PERNIAGAAN.

sensitifnya islam dalam konteks penglibatan ekonomi keluarga pemimpin dalam perniagaan dapat dilihat dalam larangan oleh khalifah umar erhadap anaknya,
khalifah umar dengan tegasnya melarang anknya terlibat dalam penternakan haiwan di atas padang ragut awam kerana bimbang penternak lain menyangka anak khalifahmempunyai hak istimewa ke atas padang ragut itu.
khalifah abu bakar sebelumnya , telah diminta berhenti dari urusan perniagaannya selama ini, sebaik baginda memegang jawatan khalifah.
unsur conflict of interest itu sangat dijaga.
ini kerana, pemimpin bagi islam bukan bertujuan mencari kekayaan peribadi atau keluarga melainkan melindungi dan memuka kekayaan kepada rakyat yang ditakbir oleh mereka.
 dari sini lahir ketulisan ,odit dan pengisytiharan kepentingan mahupun harta.
secara simple, ia digambarkan oleh pertanyaan on the pot oleh seorang rakyat terhadap khalifah umar di masjid tentang baju yang dipakai oleh baginda.dari mana sumbernya? atau 'pedang' iaitu keadilan akan ditegakkan oleh rakyat ke atas umar.tiada protokol parlimen, tiada sekatan. pertanyaan terbuka ala publik inquiery.
konsep ini diluaskan kepada institusi HISBAH oleh islam kemudiannya.
HISBAH meliputi odit dn tindakan negara terhadap laporan odit. odit semata hanya akan menjadi lipstik tanpa taring pemerintah.
odit ata kekayaan pemimpin boleh dibuat bertolak dari pengisytiharan harta para pemegang jawatan awam negara.ia sangat berkesan dalam mengelakkan penyelewengan dan tindakan pengaut kekayaan.
ini membolehkan kita menyimpulkan bahawa, dalam praktis islam, kedua-dua unsur keperibadian bertakwa dan soleh dan sistem yang juga soleh adalah bergandingan.
islam sangat mementingkan keperibadian kukuh, namun, keperibadian semata mungkin dilumpuhkan oleh sistem yang korup. sistem yang baik semata dengan mudahnya dapat dibendkan oleh peribadi yang tidak baik.
terbebasnya pemimpin dari amalan ekonomi dan kewangan berkepentingan akan membawa kepada kecekapan dalam ekonomi , penjimatan sumber dan transformasi yang sebenar.

ZAKAT RIKAZ DAN PENYUSUNAN MASYARAKAT.

zakat secara komprehensif adalah instrumen kewangan terpenting negara. ia adalah sebahagian dari instrumen perbendaharaan negara. baik dari duduk letaknya di bawah negara secara langsung mahupun dari segiagensi pengurusannya yang lebih konkrik, fokus dan meliputi.
sy boldkan negara kerana instrumen ini sepanjang zaman keemasan Islam, adalah berada langsung di bawah pusat pemerintahan.
satu dari aspek zakt ialah rikaz, yang sangat kurang diperhatikan.
dalam konteks negara kita, hasil petroleum sebagai kenaan zakat rikaz sangat perpotensi mencapai maqasid menangani masalah kemiskinan secara keseluruhan , termasuk kemiskinan masyarkat bukan islam serta menyatupaduan rakyat.
ini kerana penggunaan wang zakat bagi masyarakat bukan islam adalah sebahagian dari agenda asnaf yang dikenali sebagi mu'alaf.
selama ini, konsep mu'alaf hanya difahami sebagai orang baru menerima islam, sedangkan, pengertian sebenar meliputi masyarakat belum menerima islam.
perbezaan antara cukai dan rikaz ialah ia didedikasikan khusus kepada 8 kumpulan sasar ekonomi. sedang cukai, penggunaanya adalah luas dan tidak terfokus kepada 8 golongan tersebut,
dalam anggaran saya, jika petronas menyumbangkan kepada rikas, paling tidak 2.5% bayaran rikasz dan dikendalikan oleh badan khas profesional dengan mengambil kira faedah kewangan meliputi masyarakat bukan islam, isu kemiskinan di seluruh negara insyaAllah dapat diselesaikan kurang dari 5 tahun.

EKONOMI DINAR DAN DIRHAM

tidak sempurna kertas saya tanpa menyentuh ekonomi kedua matawang berasaskan komoditi bernilai intrinsik ini.
dinar dengan base emas, dan dirham dengan base perak, mempunyai fungsi wang yang lebih kukuh dan luas dari kertas.selain boleh menjadi teras simpan nilai-dan kerana itulah banyak amalan syari'ah merujuk kepada dinar dan dirham sebagai asas-ia juga berperanan sebagai alat pelaburan.
namun, fungsi paling berkesan D n D ialah alat transaksi bebas riba.
pembebasan dari amalan riba sepenuhnya tidak dapat disempurnakan oleh bank islam semata-mata tanpa fundamentals wang itu sendiri turut berubah.
kebaikan D n D hanya boleh dirasai sepenuhnya bila ia berfungsi sebagai wang yang teredar. perbincangan lanjut mengenainya boleh dikembangkan di lain kesempatan.

sekian terima kasih..

datuk paduka husam musa.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...