Tuesday, November 15, 2011

mewah dunia, kaya akhirat..

ada yang mewah dengan harta tapi membantu manusia dan berkejaran melakukan amal utk bekalan ke akhirat.tmerekatidak mengharap apa-apa dari manusia sekeliling mereka."hidup mereka selalu merasa cukup dengan apa yang diberikan dan selalu bersyukur dengan apa yang dimiliki"

ada yang mewah dengan harta, juga membantu manusia.. tapi membantu untuk mendapat pujian dan kedudukan disisi manusia.. sering kali berusaha buat manusia di sekeliling memandang kekayaan dan harta benda yang dimiliki agar disegani dan dikagumi.."mereka hidup dengan sentiasa rasa tidak cukup dengan apa yang mereka ada dan merasa ad lagi yang melebihi mereka.. berlumba-lumba mencari harta dunia, kadang-kadang hingga terambil hak org lain"

~belajar dari situasi2 yang pernah aku alami, buat pengajaran pada diri dan semua~

*pilih jalan terbaik utk diri masing2.. x salah utk memiliki harta kerana>> "Bekerjalah untuk duniamu seakan-akan engkau akan hidup selamanya, beramallah untuk akhiratmu seakan-akan engkau akan mati esok, dan jika engkau menginginkan kemuliaan tanpa dukungan kerabat dan kewibawaan tanpa kerajaan, maka keluarlah dari lingkaran maksiat menuju ke puncak ketaatan kepada Allah azza wa jalla"~Imam Hasan Al-Mujtaba a.s.~

Allah pun ada berfirman agar kita menjadi pengelola seluruh sumber yang ada di muka bumi..Ertinya: "Dialah yang menjadikan kamu dari bahan -bahan bumi, serta menghendaki kamu memakmurkannya." (Hud : 61)

sahabat nabi pun golongan yang beharta.. tapi mereka zuhud dengan harta2 mereka.prinsip zuhud yang benar ialah kita menguasai dunia tetapi dunia tidak menguasai kita. Dunia hanya ada di tangan, tetapi tidak di dalam hati. Maka tidak hairan kalau ramai sahabat Rasulullah s.a.w. yang menjadi orang kaya, misalnya Abu Bakar r.a., 'Uthman r.a. dan 'Abdul Rahman bin 'Auf r.a. Padahal mereka tergolong sepuluh sahabat yang dijamin masuk syurga. Mereka kaya, tetapi mereka tidak dikuasai oleh harta benda dan hiasan dunia lainnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...