Friday, April 30, 2010

pengalaman???1


ape ea??.. mgkin sedikit sebanyak cite yang saya nak kongsi ni semase di alam remaja...ketika sekolah menengah la terutamanya.. tapi saya cume nak bagitahu yang saya bukan insan yang kaya dan pengalaman tapi hanyalah pengalaman2 sebagai insan bernama pelajar....

k la, saya mulakan cite ni dari saya di tingkatan satu.. hehehe, tapi mase ni boleh dikatekan masih jahil tentang agama n sekolah agama..ya, saya bersekolah di sekolah menengah kebangsaan agama tok jiring.. pengalam yang dikutip pahit dan manis akn kekal terpahat dihati.. kerana disinilah saya ditarbiyah, dididik, diajar hingga menjadi diri saya yang sekarang.ok2, berbalik pulak mase tingkatan satu,, hmm ape ye?? saya dikire bertuah erana berjaya ditempatkan diasrama .. walaupun pada mulanya, saya memang seorg budak tingkatan satu yang amat manje, cerewet n macam2 lagi... bagi yang mengenalai diri ni mase ingkatan satu pasti tahu macam mane peranagi saya ka... hehehe.. mmg lawak, saya adalh pelajar second intake ke asrama walaupun first intake sek.. jadi pernah la rase jd pelajar luar selame seminggu.. minggu kedu,, diri memang teruk mase tu, lepas je masuk asrm, tiap2 hari nangis.. tiap2 hari suruh mak ayh mari tengok, nasi kat asrama x leh makan, air x leh minum,,sume x boleh,, nasi sbb rase lain dgn kat umah,, air pun same,, jadi terpakse la mok mari tiap2 hari... hehehehe... ni la cerewetnye saya dulu...kalu sape2 ingat, sampai sakit n balik umah sebab x makn... hahaha...tapi bkn sepanjang tahun.. akhirnye, diri yang lemah ni redha dengan keadaan.. terimala kene duduk asrama,, kalu tak tiap2 petang lps abis kelas, org lain pegi makn tp sy duk kat pondok telefon dengan sapu tangan hijau,, hehehe duk nangis nok balik...

ni kisah budak yang belum matang,, ahirnya, dah serasi dengan keadaan kat asrama tu.. dan kat asrama la insan yng lemah ni belajar berdikari, belajar kenal islam,, dididik oleh kakak2 kat sane... hmm, ni kak2 usrah mase f1 la,, mcda, kak saba, kak tiq, kak yek. n ramai lagi la... hmm, mcm2 advance kami pelajar asrama dri pelajar luar,, so, bile kat sekolah, kiteorg pun share la ape yang dpt... mmg ni la budaya dulu..tapi semakin pudar sekarang,, huk3,,, sedihnye..mcm tu la hidup mase f1... ad lagi, tapi byk yang nakal la.. sebab mase f1 kump saya ni boleh dikatekan geng yang nakal jugak la... hahaha, sembahyang lewat, bising bile kat mane2.. ni kisah zaman dinasor.. hahaha...

bile dh masuk f2,, jdi la matang sikit,, walaupun nakal mase f1, tapi Allah buke pintu hati ni,, nok suruh cri kebaikan kat bumi wakaf tok jiring ea.. so, hamba yang hina ni pun,, try la mencuba nsib, msuk prs mase tu..pembimbing rakan sebaya..mata yang dulu tertutup kini dh terbuka sikit nak tgk mslh pelajar kat sek...walaupun ramai org ckp, masalah kat tj ni kalu kate berat, jika dibanding sek biase,, diorang kate ringan la..tapi x nak la sume ni ad kan.. dlm prs saya mula belajar berinteraksi.. diri yang dulu kaku nak cakap ape2 ni dilembutkan la... walaupun tak banyak la.. tapi ad la belajar sikit2 cre nak berhadapan dengan org ni... mase ni, geng f1 yang same gak msk prs mase tu salma.. hehehe.. so kitorang bek jgk la... mase taun tu jgk kami(saya dan salma) terpilih la ke satu kem, kem tunas pemimpin,, mase ni nak lantik mpp baru la lebih kurang.. sebab kami duk asrama, kak aarifah la yang pilih mase ni.. walaupun sebenarnya, saya tak la menonjol mane pun kat sekolah... hmm akhirnye , pg la,, n mase akhor taun tu dilantik la jadi majlis pemimpin pelajar.. hidup yang dulu nakal, tapi dibuka jalan oleh Allah untuk menuju kearah kebaikan,, saya amt bersyuur, keran saya tahu ni la pemulaan baru dlm hidup untuk kenal lebih rapat tentang agama, walaupun duk kat sekolah agama, tapi kalu diri tak minat nak dudud kt c2, last skali pasti akan terkandas jugak..

bermula hidup sbgai mpp di f3.. mase ni byk yang dipelajari dari abg2 n kak2.. pasl dakwah, pasal amar ma'ruf nahi mungkar, pasal islam umumnye, n banyak lagi la,, saya cukup terharu, sbb walaupun diri ni hina sangat kat sisi Allah, tapi diri yang keldil ini masih dipilih untuk dapat semua nikmat yang tak ternilai ni.. Allah bg saya jalan yang tak pernah saya duga..dan pada tahap umur ni lah,, saya belajar ape sebenarnye usrah.. walaupun mmg ad usrah dritingkatan satu, tapi usrah dalam mpp ni lebih terase dlm diri ea... mcm satu suntikan yang tak dapat terhapus, hingga hari ni n berharap sepanjang perjalanan hidup hamba yang amat hina disisi Allah ni..diri yang kaku dulu mula memberanikan diri sebab tu la yang dilatih dalam mpp... masih saya ingat, mase f3 la first time jd mc mase satu majlis asrama,, pengetua,, penolong kanan. ydp asram sume ad,, terketar2 mase tu.. tapi ni la pengalaman.. selain mase majlis tu ad l mase perhimpunan hariaan kat sekolah jd mc jgk.. tp mgkin antara mc yang teruk la.. hehehe...ok la... rasenye sampai cni dulu... dah tak larat nak menulis byak2...

walaupun saya tahu crite ni takla menarik,hanya sekadar coretanyang hina dari insan yang hina.. n tulisan ni boleh jd peringatan kat diri... hidayah adalah milikAllah... walau sehina mane kita, sejahat mane kiata, andai hidayah tu Allah nak bagi kat kite, pasti ia manjd mili kite.. tapi walau sebaik mane kite, tapi kalu Allah x nk bg hidayah tu,pasti ia bukan milik kite, so.. sentiaselah memohon dari Rabbul Jalil agar hidayah Allah sentiasa bersama kita.... amin...

1 comment:

Nurul Iman said...

salam adikku syg

alhamdulillah, adik akak ni dah tulis psl pengalaman..yeay!!!

akk rasa bertuah mengenali adik, biarpun baru 2 kali bersua, subhanAllah, rasa mcm dah lama mengenali adik

rajin2 menulis perkmbgn terkini k, akk akn setia ikuti blog adik, insyaAllah

(kak fatin)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...